Educar la mirada, la mà i el sentiment.


Quant mes sàpigues mirar fora
mes creixeràs per dins.
Mirar és la forma d'eixamplar
el nostre espai interior.
Eulalia Bosch

Joan Fernández Cursach

Irene Verdú Esparza

dimecres, 4 d’agost de 2010

LA DANSA




“Els colors ...són generadors de llums. Observats davall una llum escassa o indirecta contenen, a més del sabor i la sensibilitat de la línia, la llum i diferències de valors que corresponen al color d'una manera evident...”



Matisse



“...vaig treballar amb fulls de paper de colors a escala de la decoració, canviant-los de lloc constantment com si foren les figures d'un escacs i modificant-les amb les tisores, fins al moment en què per fi vaig obtindre l'equilibri que em satisfeia”
Matisse, sobre “La Dansa” de Merion



ACTIVITAT

És una activitat basada en la música i el color. Ha de desenvolupar-se amb màxima llibertat. Importa avivar la capacitat creativa de les persones a través de la imaginació.

Materials necessaris

· Paper continu
· Calcetins.
· Bosses de plàstic
· Clarions de colors
· Temperes o pintures de dits: roig, groc, blau, verd, negre i blanc.
· Si és possible una paret granulada.
· Música: “Invitació a la dansa” de Carl Weber. Stravinsky. (Al CD)


Recomanem
Veure altres obres de Matisse:









Seria convenient fer alguns exercicis d'expressió corporal.

Insistir en la projecció de la “Dansa” de Matisse i destacar la importància del color, el moviment i les formes de les figures. 

En tres dibuixos de “La Dansa” (fotocòpia de les siluetes adjunta) “traure” un color (blau, roig, verd) en cada un d'ells.










Plantejament de l'activitat

El procés a seguir seria el següent:
· S'escolta la música molt tènue. Mentrestant es formen grups de cinc, o es trien a l'atzar.
· Es col·loquen una bossa de plàstic en cada peu i sobre ells els calcetins.
· Es disposa de poals amb pintura (tots de colors diferents) en el qual han d'untar la planta del peu per a fer empremtes sobre el paper continu blanc que es troba estès sobre el sòl i en la paret. Mentre deixa les seues empremtes en el paper – terra, dibuixa en el paper – paret amb clarions. Es tracta de “dansar” (moviment) amb els peus i les mans i el color.
Altres possibilitats
· Pot fer-se acompanyats i al ritme de la música i anar tallant cada un o dos minuts perquè entren els xiquets i xiquetes.
· Ja sense música, cada persona tracta de realitzar empremtes o traços en la paret d'acord amb la seua percepció musical. No passa res si deixen empremtes també de les mans.
· Recrear “la Dansa” de Matisse. Amb el cos al sòl i sobre paper, adopten postures o formes de dansaires. Es dibuixa la silueta. S'ompli de colors purs i es retalla. Després intentaran fer un gran mural amb aquests retallables.
● Amb les siluetes pintades i retallades fer un gran mural sobre fons negre formant un cercle o una espiral. Amb els trossos que sobren recompondre sobre una cartolina altra dansa.

● Després de veure les obres de Matisse, que es fixen en les figures humanes que hi ha en elles. Fer una recreació. Pintar una cartolina amb franges de colors de ceres horitzontal o verticalment, fer una figura sobre negre, retallar-la i pegar-la damunt de las franges.


Treballs de l'alumnat:





Escoltem a Elvira Méndez en "Radio 5" el que diu del quadre de la dansa de Matisse:





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entrades relacionades

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...