Educar la mirada, la mà i el sentiment.


Quant mes sàpigues mirar fora
mes creixeràs per dins.
Mirar és la forma d'eixamplar
el nostre espai interior.
Eulalia Bosch

Joan Fernández Cursach

Irene Verdú Esparza

divendres, 13 d’agost de 2010

MOSAICS


“L’ús del mosaic en pasta vítria està reservat normalment a l’embelliment de les parets i se sent com una forma de decoració afí a la pintura, però més duradora.

A vegades la grandària de les tesel·les és molt xicotet i la seva forma, regular quan es tracta del fons, es fa variada en les figures, on es requeria una major minuciositat i refinament d’efectes. Les tesel·les comprenien una àmplia gamma de colors.
Les tesel·les no sols tenen forma quadrada, sinó també triangular, oblonga, etc. Les tesel·les empleades per a representar la cara i les mans són prou més xicotets que les utilitzades per a altres aspectes. Les tesel·les no són només de pasta vítria, sinó que també n’hi ha de marbre o de pedra pintada.
També es feien bellíssims mosaics per al terra d’algunes habitacions”

                                                                 C. Maltese







Dins de l'enorme varietat de treballs derivats de la tècnica o procediment del COLLAGE, el MOSAIC és una activitat que interessa proposar, lligant-la a algun tema d’història. Hem de tindre en compte que amb relativa facilitat podem contemplar mosaics o en algun jaciment o en museus del nostre entorn. En el nostre cas tenim el jaciment de La l'Alcúdia (Elx)


Materials necessaris



Pedres, papers de colors, pegaments diversos, taulers, tisores, pots o capsetes per a classificar tesel·les de diferents colors o grandàries, llapis…
Recomanem

Seria molt interessant, si fos possible, visitar algun museu o jaciment on poguera veure’s algun mosaic. 
També creiem convenient que veguen distints tipus de mosaics: de senzills dibuixos, geomètrics, de figures d’animals, etc.


Plantejament de l’activitat

Segons l’edat, podran triar entre diversos materials.
Després de veure i observar reproduccions de mosaics romans, bizantins o cristians, faran un esbós o dibuix, no copiant literalment, sinó interpretant o variant. També poden fer un dibuix original a base de motius ornamentals, figures, animals, etc.
En un tipus d’activitat així, la manipulació passa a ser quelcom molt important.
Com és un treball laboriós, es pot realitzar en xicotets grups.
Si es treballa amb papers de colors, és convenient utilitzar revistes per a retallar les tesel·les.
Convé, al mateix temps, intentar jugar amb els colors procurant que en les línies bàsiques s’utilitzen tesel·les negres.
Una altra possibilitat: planificar un gran mosaic, per exemple d’uns metres, i dividir-lo en parts. Cada una d’aquestes parts seria treballada per un xicotet grup. Al final s’encaixarien les distintes parts per a formar el mosaic. Lògicament si es treballa un gran mosaic ha d’haver-hi una coordinació entre els grups. No pot cada grup fer el que vullga amb la seva part. El resultat final és extraordinari i molt motivador.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entrades relacionades

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...