Educar la mirada, la mà i el sentiment.


Quant mes sàpigues mirar fora
mes creixeràs per dins.
Mirar és la forma d'eixamplar
el nostre espai interior.
Eulalia Bosch

Joan Fernández Cursach

Irene Verdú Esparza

dimarts, 28 de setembre de 2010

Deures desprès de disfrutar


Imagine que totes i tots estem veiem per tot arreu "objectes trobats" i que els utilitzarem d'alguna manera.

Ara toca treballar un poc.
Amb totes les obres que hem vist al museu, ací teniu algunes fotografies, pensem com aprofitar per a fer activitats amb el nostre alumnat.
Esperem rebre suggeriments per a experimentar i penjar-les al blog.

Museu d'art abstracte: de l'aula al museu

El MRP de les Terres del Sud ha anat de viatge a Conca i ha visitat el museu d'Art Abstracte.
Celina Quintas, la directora, ens ha enviat aquestes imatges:





Si voleu mes, ací està els treballs de 2009, feu clic i voreu l'arxiu pdf
Per a veure els treballs de 2010 feu ckic a aquest enllaç:
http://www.megaupload.com/?d=5HB3ZWRB

Instrucciones:
Clickar --- Introducir código --- Pulsar en DESCARGAR ARCHIVO --- esperar --- Pulsar en DESCARGA NORMAL --- Pulsar en GUARDAR (especificar dónde y de nuevo GUARDAR)

divendres, 17 de setembre de 2010

EL PLAER DE MIRAR: Viatge a Conca





Preparem el viatge amb unes reflexions:


El
plaer
de mirar



Mirar es, en primer lugar, mirar fuera.

De hecho, vamos viendo hasta que queremos mirar.
Ver mucho y mirar poco es la manera más segura de ir recubriendo las obras de arte de un tupido velo que las acabará haciendo invisibles a nuestros propios ojos. Mirar con detención aquello que nos atrae es desbrozar el camino para aumentar nuestra capacidad de atracción por aquello que los humanos piensan y sienten acerca de la vida.

Eulalia Bosch


La primera condició per veure és saber mirar.
Mirar vol dir observar.
Observar significa penetrar i deixar-se penetrar per les coses.
Observar no com una activitat intel lectual, sinó com una funció sensitiva.
Captar el conjunt del nostre camp de visió, captar els detalls que l'integren. No menysprear res, situar cada cosa en relació amb les altres. Sense pensar, només mirant.
Excitar la capacitat de sorpresa. Veure-ho tot com si fos la primera vegada.
La nostra mirada pot transformar en una cosa nova tot el que mirem, fins i tot allò que hem vist moltes vegades.
En mirar en profunditat les coses, les personalitzem.
Veure és sentir.
Tots tenim davant les mateixes coses, però les sentim d'una manera diferent.

Albert Rafols Casamada



La razón de ser de lo visible es el ojo; el ojo evolucionó y se desarrolló donde había luz suficiente para que las formas de vida visibles se hicieran cada vez más complejas y variadas.

Las flores silvestres, por ejemplo, tienen los colores que tienen a fin de ser vistas. El que un cielo despejado parezca azul se debe a la estructura de nuestros ojos y a la naturaleza del sistema solar. Silasias, un médico que ejerció en Wrockalu en el siglo XVIII, escribió sobre la interdependencia de lo visto y quién lo ve de una forma mística:
"La rose qui contemple ton oeil de chair
A fleuri de la sorte en Dieu dans l'eternel"





¿Cómo llegaste a ser lo que visiblemente eres?, pregunta el pintor.

Soy como soy. Estoy esperando, responde la montaña, o el ratón o el niño.
¿A qué?
A ti, si abandonas todo lo demás.
¿Por cuánto tiempo?
Lo que se tarde.
Hay otras cosas en la vida.
Búscalas y dedícate a otra cosa.
¿Y si no lo hago?
Te daré lo que no he dado a nadie, pero no vale nada; sólo es la respuesta a tu inútil pregunta.
¿Inútil?
Soy como soy.
¿No prometes nada más?
Nada. Puedo esperar para siempre.
Me gustaría tener una vida normal.
Vívela y no cuentes conmigo.
¿Y si contara contigo?
Olvida todo lo demás y en mí encontrarás ¡a mí!
Jhon Berger




Mirar las cosas sin nombrarlas. No saberlas de memoria. Verlas todos los días en la plenitud de su misterio, maravillosas y absurdas al mismo tiempo.


Miguel Torga





ITINERARIS CONCA





PODEM VISITAR





Ver mapa más grande

Retable de l'esglèsia de Villaescusa d'Haro:



EXPLICACIÓ DEL RETABLE MAJOR





1r CARRER
  • 1r motiu Naixement de la Verge Maria
  • 2n motiu Presentació de Maria en el temple
  • 3r motiu Desposori de Maria i Josep
  • 4t motiu Anunciació

2n CARRER

  • 1r motiu Visitació de Maria a Isabel
  • 2n motiu Naixement de Jesús
  • 3r motiu Circuncisió
  • 4t motiu Adoració del Mags

3r CARRER

  • 1r motiu Jesús es perd al temple
  • 2n motiu Noces de Canà

4t CARRER

  • 1r motiu Aparició de Jesús a la Verge
  • 2n motiu Pentecostés

Al centre de tots els carrers dos motius grans:

  • A: mort de la Verge
  • B: L'Assumpció

Coronant el retable:

Crist resucitat de mig cos amb gest de pau.
Als extrems dos àngels

Prebela o Part inferior del retable: (d'esquerra a dreta)


1r S. Jerónim

2n Missa gregoriana
3r Evangelista
4t Baixada de Crist als inferns
5è Evangelista
6è (centre) Mort de Crist
7è Evangelista
8è Resurrecció
9è Evangelista
10è S. Julià i S. Tomàs
11è S. Agustí

dimarts, 14 de setembre de 2010

Guernica

Desprès de veure les animacions de l'activitat "Cavalls que ploren" es centrem en el "Guernica i analitzem el quadre.
Desprès fem un mòbil gegant amb els seus personatges.


dijous, 2 de setembre de 2010

EL MON INVISIBLE

" L'Art evoca el misteri, sense el qual el món no existiria "
Rene Magritte


El que val la pena de ser mirat (un quadre, un arbre, etcètera) escoltat o pensat, deu, al meu parer, manifestar el misteri.»

René Magritte


El poeta que escriu pensa amb paraules familiars, el poeta que pinta pensa amb figures familiars del visible. L'escriptura és una descripció invisible del pensament i la pintura és la descripció visible.

René Magritte


El poder del pensament es manifesta desvelant, evocant, el misteri dels sers que ens són familiars

René Magritte




A vegades a les vesprades una cara

ens mira des del fons d'un espill;
l'art ha de ser com un espill
que ens revela la nostra pròpia cara.

També és com el riu interminable

que passa i queda i és cristall de mi mateix
Heràclit inconstant, que és el mateix
I és un altre, com el riu interminable.
J.L. Borges







Materials necessaris

· Folis, quartilles, cartolines
· Retoladors, ceres, llapis i gomes
· Pintures de teatre
· Pegament de barra
· Maquillatge
· Teles, papers.
· Un espill



Plantejament de l'activitat

Hi ha animals que tenen l’habilitat de camuflar-se dins el seu entorn canviant el color del seu cos per a fugir dels seus enemics i aconseguir passar desapercebuts. Alguns exemples:



· Fem un fons en una cartolina. Desprès dibuixem un animal i el camuflem enganxat en el fons que acabem de crear.

· Observar i o fer fotos d’animals o coses que estiguen camuflades a l’entorn.




· Desprès de veure les obres de René Magritte podem fer un treball creatiu de llengua, parlant al voltant de les seves obres i els seus títols:
què veiem? què ens suggereix?
· Escrivim frases relacionades amb les obres.
· Podem inventar poesies.
· Dibuixem la silueta d’algun objecte o figura i fem el positiu i el negatiu.
Altra possibilitat es fer la nostra silueta projectant una llum i repassant la nostra ombra amb l’ajuda d’un company/a
· A Magritte li agradava el misteri. Fem un dibuix que transmeta aquesta sensació.

Alguns artistes fan el mateix que els animals però no per a fugir dels enemics sinó per a fer art i per a protestar per quelcom injustícia com ho fa Liu Bolin en les seves fotografies. Aquest artista dedica moltes hores per aconseguir ser invisible al seu entorn.




Les activitats que podem fer són:
· Camuflar una part del nostre cos, per exemple les mans amb guants, amb ajuda de pintures o papers i teles. Fer fotografies.
· Podem amagar un objecte dibuixat i pegat.
· Altra proposta és enfocar un espill a un lloc determinat i dibuixar el que veiem reflectit.


Entrades relacionades

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...