Mucha flor en
primavera, buen otoño nos espera.
Ni en invierno sin
bota, ni en verano sin ropa.
A l’estiu, tothom
viu.
Calenturas
otoñales o muy largas o mortales.
Una tarde parda y
fría
de invierno. Los
colegiales
estudian. Monotonía
de lluvia tras los cristales.
Es una tarde
clara,
casi de primavera,
tibia tarde de marzo,
que el hálito de abril cercano lleva.
Antonio
machado
La tarde
equivocada
se vistió de frío.
Detrás de los
cristales,
turbios, todos los niños,
ven convertirse en pájaros
en árbol amarillo.
F. García
Lorca
PROPOSTA DE TREBALL
Amb esta activitat
pretenem que les xiquetes i xiquets a partir de l'obra de Sempere i altres
artistes vagen treballant amb el color d'una manera raonada. D'esta manera, a
poc a poc, pensaran quins colors i quins ambients són els més adequats per a
representar les estacions.
Materials necessaris
· Música: Vivaldi Les quatre
estacions.
· Pintures de dits o
temperes.
· Materials propis de cada
estació: fulls, flors, fruites, hortalisses etc.
· Llapis i clarions de
colors i ceres.
· Cartolines de colors,
cartó, teles...
· Pinzells de diferents
mesures i plats on fer les mescles.
· En moltes revistes es
poden trobar materials per a retallar: flors, fruites, hortalisses, gemmes de
colors.
Recomanem
És necessari que els
xiquets i xiquetes vegen altres quadres de diferents artistes que també han
treballat les estacions. Es poden comparar per a veure semblances i
diferències:
Plantejament de
l'activitat
Treballar les quatre
estacions és molt motivador per als xiquets i xiquetes ja que els presenta la
possibilitat de fer algunes activitats fora de l'aula. D'altra banda és una
activitat que facilita que vagen familiaritzant-se amb diferents gammes de
colors. Nosaltres proposem una sèrie de suggeriments, recordant una vegada més,
que són els mestres els que en cada estació de l'any hauran d'aportar.
Activitats sobre els
colors (Observació)
a)
Podem començar identificant, a partir de l'observació de
diferents quadres, els colors predominants en cada estació. Aquest és un
exercici que requereix fixar-se bé en els colors dels quadres.
Els xiquets i xiquetes farien una llista dels colors que van descobrint en els quadres.
Els xiquets i xiquetes farien una llista dels colors que van descobrint en els quadres.
b)
Sobre folis blancs o cartolina representar els colors
propis de cada estació: es pot fer amb temperes, llanes, teles, retalls de
colors. Recordem que siguen molt matèrics.
c)
Una vegada que es dominen els colors de cada estació ja
es pot fer moltes variacions. Exemples:
-Un mural de mans tardorenques, primaverals etc.
-Fer els colors estacionals
-Un mural de mans tardorenques, primaverals etc.
-Fer els colors estacionals
d)
Amb ceres i
després fer un esgrafiat damunt inspirant-nos en Sempere.
Altres suggeriments
a)
Es poden fer “quadres poema” (veure Klee) partint de
refranys o poemes.
b)
Inspirant-nos en Klee i les seues figures moviment es
poden fer diverses activitats segons cada estació
Del natural
· Muntar un bodegó amb
fruites o verdures de cada estació. Els xiquets portaran de casa les fruites.
Sobre la taula compondran el bodegó per a després dibuixar-ho i pintar-ho.
Collage: a partir de retalls de diferents fruites o verdures, crear
bodegons o figures (veure Arcimboldo).
· Estes activitats són
molt interessants perquè els xiquets estudien el fruits típics de cada estació.
Es poden utilitzar altres materials per a compondre una cara. Ex: per a un mecànic, femelles, caragols, claus, martell...; per a un forner pa, farina, blat, galletes...
Es poden utilitzar altres materials per a compondre una cara. Ex: per a un mecànic, femelles, caragols, claus, martell...; per a un forner pa, farina, blat, galletes...
Fer quatre grans arbres
(tardor, hivern, primavera, estiu). Es poden mesclar materials naturals (fulls,
corfes, fruits...) amb les pintades.
Escultures o joc de
formes. Recomanem caixes de cartó o els tubs de paper higiènic. Pintar-los o
decorar-los amb el propi de cada estació de l'any i després muntar escultures.
Preparar un recital de poesia
en cada estació de l'any i acompanyar-lo d'una projecció de quadres.
Recrear plàsticament
alguns dels refranys típics de cada estació.
Contar i comentar alguns
costums que se celebren en cada estació de l'any: verema, matança del porc,
fogueres de Sant Joan, sega, creus de maig.
Un bosc a l'hivern.
Dibuixar línies horitzontals més o menys pròximes, no totes iguals. Així es
crearan diverses franges. La que servirà de sòl serà més ampla.
Dibuixar la silueta d'un
arbre, si és possible sense alçar el llapis. (tipus Klee).
Pintar les franges,
deixant l'arbre sense omplir, de distintes intensitats en grisos.
La part del sòl es pot
omplir amb terres o formes arrodonides com si foren cudols.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada