Educar la mirada, la mà i el sentiment.


Quant mes sàpigues mirar fora
mes creixeràs per dins.
Mirar és la forma d'eixamplar
el nostre espai interior.
Eulalia Bosch

Joan Fernández Cursach

Irene Verdú Esparza

divendres, 16 de maig del 2014

LES QUATRE ESTACIONS


Mucha flor en primavera, buen otoño nos espera.

Ni en invierno sin bota, ni en verano sin ropa.

A l’estiu, tothom viu.

Calenturas otoñales o muy largas o mortales.


Una tarde parda y fría

de invierno. Los colegiales

estudian. Monotonía

de lluvia tras los cristales.


Es una tarde clara,

casi de primavera,

tibia tarde de marzo,

que el hálito de abril cercano lleva.

                                               Antonio machado



La tarde equivocada

se vistió de frío.

Detrás de los cristales,

turbios, todos los niños,

ven convertirse en pájaros

en árbol amarillo.
                                   F. García Lorca







PROPOSTA DE TREBALL

Amb esta activitat pretenem que les xiquetes i xiquets a partir de l'obra de Sempere i altres artistes vagen treballant amb el color d'una manera raonada. D'esta manera, a poc a poc, pensaran quins colors i quins ambients són els més adequats per a representar les estacions.

Materials necessaris
·      Música: Vivaldi Les quatre estacions.
·      Pintures de dits o temperes.
·      Materials propis de cada estació: fulls, flors, fruites, hortalisses etc.
·      Llapis i clarions de colors i ceres.
·      Cartolines de colors, cartó, teles...
·      Pinzells de diferents mesures i plats on fer les mescles.
·      En moltes revistes es poden trobar materials per a retallar: flors, fruites, hortalisses, gemmes de colors.


Recomanem

És necessari que els xiquets i xiquetes vegen altres quadres de diferents artistes que també han treballat les estacions. Es poden comparar per a veure semblances i diferències:




Plantejament de l'activitat

Treballar les quatre estacions és molt motivador per als xiquets i xiquetes ja que els presenta la possibilitat de fer algunes activitats fora de l'aula. D'altra banda és una activitat que facilita que vagen familiaritzant-se amb diferents gammes de colors. Nosaltres proposem una sèrie de suggeriments, recordant una vegada més, que són els mestres els que en cada estació de l'any hauran d'aportar.
Activitats sobre els colors (Observació)
a)    Podem començar identificant, a partir de l'observació de diferents quadres, els colors predominants en cada estació. Aquest és un exercici que requereix fixar-se bé en els colors dels quadres.
Els xiquets i xiquetes farien una llista dels colors que van descobrint en els quadres.
b)    Sobre folis blancs o cartolina representar els colors propis de cada estació: es pot fer amb temperes, llanes, teles, retalls de colors. Recordem que siguen molt matèrics.
c)    Una vegada que es dominen els colors de cada estació ja es pot fer moltes variacions. Exemples:
-Un mural de mans tardorenques, primaverals etc.
-Fer els colors estacionals
d)     Amb ceres i després fer un esgrafiat damunt inspirant-nos en Sempere.

Altres suggeriments
a)    Es poden fer “quadres poema” (veure Klee) partint de refranys o poemes.
b)    Inspirant-nos en Klee i les seues figures moviment es poden fer diverses activitats segons cada estació
Del natural
·      Muntar un bodegó amb fruites o verdures de cada estació. Els xiquets portaran de casa les fruites. Sobre la taula compondran el bodegó per a després dibuixar-ho i pintar-ho.
Collage: a partir de retalls de diferents fruites o verdures, crear bodegons o figures (veure Arcimboldo). 




·      Estes activitats són molt interessants perquè els xiquets estudien el fruits típics de cada estació.
Es poden utilitzar altres materials per a compondre una cara. Ex: per a un mecànic, femelles, caragols, claus, martell...; per a un forner pa, farina, blat, galletes...

Fer quatre grans arbres (tardor, hivern, primavera, estiu). Es poden mesclar materials naturals (fulls, corfes, fruits...) amb les pintades.

Escultures o joc de formes. Recomanem caixes de cartó o els tubs de paper higiènic. Pintar-los o decorar-los amb el propi de cada estació de l'any i després muntar escultures.

Preparar un recital de poesia en cada estació de l'any i acompanyar-lo d'una projecció de quadres.

Recrear plàsticament alguns dels refranys típics de cada estació.

Contar i comentar alguns costums que se celebren en cada estació de l'any: verema, matança del porc, fogueres de Sant Joan, sega, creus de maig.

Un bosc a l'hivern. Dibuixar línies horitzontals més o menys pròximes, no totes iguals. Així es crearan diverses franges. La que servirà de sòl serà més ampla.
Dibuixar la silueta d'un arbre, si és possible sense alçar el llapis. (tipus Klee).
Pintar les franges, deixant l'arbre sense omplir, de distintes intensitats en grisos.
La part del sòl es pot omplir amb terres o formes arrodonides com si foren cudols.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Entrades relacionades

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...